Fericitul Ioan în Franţa – (25) Sfântul Serghie din Radonej


„Fericitul Ioan Maximovici. Viaţa şi Minunile”,

Editura Sophia,

Bucureşti, 2006


Adesea îl sâcâi pe Fericitul Ioan cu rugăminţi de ajutor. Se întâmpla uneori să spun:


„Fericite Ioan, ajută-mă să fac cumva rost de puţini bani, numai să fie pentru mine personal, ca să evit vorbele inutile.” Şi vă vine să credeţi ? De-abia trecea o zi, uneori nici atât, şi imediat primeam o scrisoare în care era un cec, şi, pe un bileţel sau chiar pe cec, scria limpede: „Zina, banii sunt pentru tine personal.” Ce lucru extraordinar ! Fericitul Ioan îmi trimitea prin oameni ceea ce îi cerusem şi chiar le dădea gândul să scrie „pentru tine personal”. Acest lucru s-a întâmplat de multe ori.


Faptul că era aproape se vedea şi în alte feluri, chiar şi după moarte. Iată încă două întâmplări dintr-o singură zi:


1. Era în septembrie, în 1966, în ajunul pomenirii Sfântului Serghie din Radonej. La noi la biserică nu se făcea priveghere, fiindcă preotul nostru lipsea. Am vrut să aprind măcar candelele pentru Sfânt, însă din păcate nu mai aveam ulei. Din întâmplare m-am uitat la masa unde ţineam portretul Fericitului Ioan şi 1-am privit rugător: „O, ce-aş fi vrut să aprind toate candelele din biserică de ziua sfântului!” Doar atât am spus şi, fiindcă trebuia să plec, m-am îmbrăcat şi am coborât. Ieşind, aproape că m-am izbit de o doamnă, o veche şi dragă prietenă de-a mea, care venea cu un pachet în braţe. Văzându-mă, a strigat:


– Draga mea Zina, îţi aduc nişte ulei. Ce fericire ! I-am mulţumit şi am alergat să aprind candelele din biserică.


2. După ce am aprins candelele din biserică, m-am întors, cu inima plină de mulţumire către Dumnezeu şi sfinţii Săi slăviţi, în drumul meu spre casă treceam pe lângă un magazin unde, printre alte lucruri vechi, era de vânzare o icoană a Sfântului Serghie din Radonej. De trei ani voiam să o cumpăr, însă din păcate nu am putut niciodată să-mi permit.


Voisem să i-o dăruiesc Fericitului Ioan de ziua numelui său. îmi plăcea mult icoana şi adesea mă opream să o admir şi să mă rog în faţa ei. Şi am continuat aşa, an după an. în tot acest timp am sperat ca proprietarul magazinului să-mi facă o reducere, însă el nu a vrut.


Şi astfel, fiind în seara aceea ajunul sărbătorii Sfântului Serghie, m-am oprit iarăşi în faţa vitrinei acelui magazin. Era închis. Mi-am făcut cruce şi m-am gândit: „Ce icoană minunată, sfântul arată de parcă ar fi viu, de parcă m-ar binecuvânta.” Şi instinctiv m-am plecat ca şi cum aş fi luat în realitate binecuvântare. Am plecat cu părere de rău că nu am putut niciodată să i-o dăruiesc Fericitului Ioan. Şi, spontan, am început să-i strig în gând: „Mult-iubitul meu Fericite Ioan, fă o minune, să pot avea această icoană. O să o aşez la tine în chilie.” Şi am plecat apoi.


La zece minute după aceea a trebuit să mă întorc şi, trecând pe aceeaşi stradă, am văzut că acum magazinul era deschis, deşi era foarte târziu. Am traversat şi am intrat înăuntru, sperând să mă pot închina la icoană, când proprietarul, întâmpinându-mă cu un zâmbet, mi-a spus:


– Ei, v-aţi hotărât să luaţi icoana aceea ?


– Nu cred, de vreme ce nu am banii necesari.


– Şi cât vă puteţi permite să daţi ? m-a întrebat el, iar eu i-am răspuns că jumătate din preţ.


Spre uluirea mea, a luat icoana şi mi-a dat-o ! Mai mult, nu aveam la mine atunci nici măcar banii aceia, dar tot a avut încredere să mi-o dea. Am strâns la piept icoana şi am fugit, slăvindu-1 pe Dumnezeu şi pe sfinţii Lui.

Un răspuns to “Fericitul Ioan în Franţa – (25) Sfântul Serghie din Radonej”

  1. Slavit sa fie Domnul Nostru Iisus Hristos!

Lasă un răspuns

