Sf. Ioan Maximovici si problema influentei apusene – 5. Dand raspuns pentru credinta noastra

Cuvant de invatatura – rostit de Parintele Serafim Rose in luna iulie a anului 1976, la Manastirea Sfantul Gherman din Alaska din Platina, California, cu ocazia Duminicii Sfintilor Parinti ai celor Sapte Sinoade Ecumenice, in amintirea celei de-a zecea pomeniri a adormirii Arhiepiscopului Ioan.

Articol publicat in revista „The Orthodox Word”, Nr. 175-176, Anul 1994, p. 142-158 si in Glasul Bisericii pe 2007 nr. 1-3.

Traducere de Victor Popescu-Sandu

Sursa: www.crestinortodox.ro


5. Dand raspuns pentru credinta noastra


In secolul XVII, atat in Rusia cat si in Grecia, educatia ortodoxa era la un nivel foarte scazut. In acea vreme erau oameni precum Mitropolitul Petru Movila care au vazut ca, in aceasta asa-zisa intelepciune, aceasta cunoastere, aceasta „educatie de nivel universitar” venita din apus era un mare pericol pentru Ortodoxie, deoarece oamenii ortodocsi obisnuiti erau foarte simpli.


Sfantul Apostol Petru ne spune in Epistola sa ca trebuie sa fim gata sa dam raspuns celor ce ne intreaba despre credinta noastra. (I Petru 3, 15 ) Astfel, o persoana simpla, ce crede Ortodoxia in felul in care a mostenit-o, nu prea e capabila sa aiba un raspuns atunci cand cineva foarte destept si sofisticat il intreaba tot felul de lucruri despre Credinta – si nu neaparat cu o intentie rea.


Am avut un exemplu chiar in mica noastra discutie de ieri. Am citit in Vietile Sfintilor ca a venit un balaur si a inceput sa ispiteasca pe sfant, precum la Sfanta Marina sau Sfantul Ioan Mult-patimitorul. Ce trebuie sa credem noi despre aceasta? Citeste acest text unor oameni ce traiesc aici in Platina sau in San Francisco sau oriunde in lumea moderna si care   n-au fost crescuti total in duhul evlaviei Ortodoxe si vor avea tendinta sa rada de tine. Incerci sa le dai o explicatie: „Pai, erau cu adevarat balauri”, si ei zic: „Hai, nu ne pacali, inventezi tu. Asta e superstitie. Vrei sa spui ca tu inca mai crezi asta?” Ce le raspunzi? Sau daca vreun copil de-al tau citeste acasa viata unui sfant si apoi se duce la scoala si vorbeste despre ea, oamenii vor rade de el cu gura pana la urechi. „Vrei sa spui ca tu chiar ai citit povestioarele alea naive?” vor zice. „Balauri aparand intr-un nor de fum?” In Vietile Sfintilor, parul Sfintei Marina si barba Sfantului Ioan Mult-patimitorul sunt cu adevarat parlite de balaur cu focul ce iese din gura sa. Cum trebuie inteleasa aceasta? Sfanta Marina era la inchisoare; cum a trecut balaurul de paza, cum a trecut de usa incuiata? Ce se intampla acolo? In primul rand, exista balauri? Daca esti prea simplu in credinta ta, vei zice, „Pai, cred, pentru ca asta e ceea ce am mostenit de la Sfintii Parinti”. Iar ei vor zice: „Da, asa e, dar tu trebuie sa aduni scrierile Sfintilor Parinti, sa le corectezi si sa arunci asemenea chestii din ele”. Si de fapt, daca ne uitam la Biserica Romano-catolica de azi, vom vedea ca exact asta fac. Ei cred ca Sfantul Nicolae sau Sfantul Gheorghe nici nu exista; i-au aruncat afara pentru ca spun ca asta e superstitie.


De aceea, odata cu venirea educatiei apusene, exista pericolul ca Ortodoxia va fi atat de simpla si primitiva incat nu va sti sa raspunda despre ea insasi. Astfel, va exista doar o insula de oameni care vor zice simplu, „Cred, pentru ca asa am mostenit”; iar oamenii care au o educatie apuseana nu vor putea crede. Vedem deci, ca este nevoie sa intelegem ce este aceasta problema a educatiei apusene, pentru a le putea raspunde cu propriile lor argumente si pentru a le spune exact ce se intampla.


De fapt, chiar avem argumente. Exista oameni care au citit Vietile Sfintilor si le cred pentru ca asa le-au mostenit de la Sfintii Parinti, dar care in acelasi timp au trecut prin universitate si inteleg ce se petrece in mintea apuseana. De fapt, dupa cum am spus, orice ortodox de azi are o minte apuseana. E clar ca nu a scapat nici unul, poate doar cativa tarani de undeva, care au o mentalitate simpla. Majoritatea oamenilor ortodocsi de azi – din Grecia, din Uniunea Sovietica, din toate acele tari din spatele Cortinei de Fier, sau din Orientul Apropiat – au fost infectati de aceasta educatie apuseana – si de aceea trebuie sa avem un raspuns la acest nivel.


Exact acest lucru s-a intamplat in Rusia. Existau oameni ce vedeau foarte departe, precum Mitropolitul Petru Movila, care au vazut ca nu le putem raspunde decat daca mai intai invatam ce stiu ei. Cand a devenit Mitropolit al Kievului, a observat ca aici erau scoli foarte simple – scoli greco-slavone – ce invatau traditia simplu, asa cum au mostenit-o, fara sa poata raspunde la intrebarile oamenilor care erau invatati in stiintele apusene. De aceea a zis ca trebuie sa existe o scoala latina. Oamenii au devenit deodata ingroziti si au zis: „Asta e ceva strain, e din afara traditiei noastre”. Iar raspunsul sau a fost: „Nu! Trebuie sa aflam ce stiu ei ca sa le putem raspunde”. Astfel, a infiintat intentionat o scoala latina si, pentru un secol si mai bine, invatamantul teologic din Rusia se facea aproape numai in limba latina, toate cartile fiind in latina. Bineinteles ca exista si aici pericole. Trebuie sa fi capabil sa distingi ce este Ortodoxie adevarata si unde s-au impotmolit latinii in propriile lor invataturi. La aceea vreme nu era asa de rau cum e azi, pentru ca azi latinii au luat-o cu totul razna, in vreme ce atunci inca mai pastrau cate ceva din ce era inainte de Schisma. De aceea, cineva care are prudenta si discernamant poate citi aceste texte si poate afla unde au dreptate si unde gresesc si le poate folosi in mod corespunzator.


Au fost cazuri cand Mitropolitul Petru a folosit fraze care veneau direct de la latini si nu se aflau la Parintii dinainte. In asemenea cazuri nu trebuie sa ne suparam prea tare. Se intampla ca traditia Ortodoxa este Traditia Adevarului si de aceea, insasi aceasta Traditie  corecteaza eroarea, oricand o afirmatie exagereaza sau deviaza. Catehismul Mitropolitului Petru Movila, de exemplu, a fost mai tarziu corectat de un teolog grec. Dupa aceea a fost corectat chiar si mai mult in Rusia de Mitropolitul Platon si in cele din urma de Mitropolitul Filaret al Moscovei, marele ierarh care a eliminat invatamantul teologic in limba latina. Mitropolitul Filaret a trait la inceputul secolului al XIX-lea, deja doua secole mai tarziu. Atunci invatatura apuseana fusese deja asimilata si nu mai era necesar sa aiba totul in latina. Rusii aveau cartile lor in ruseste, nivelul educatiei fusese mult ridicat, iar oamenii care mergeau la seminariile Ortodoxe sau la academiile teologice stiau la fel de multe despre toata aceasta invatatura apuseana ca si cei din apus. De aceea venise vremea ca ortodocsii din Rusia sa renunte a mai invata in latina si sa inceapa sa invete in ruseste.


Aceasta, deci, a fost marea misiune a Mitropolitului Filaret al Moscovei; sa zica: „Nu mai suntem in vremurile in care noi sa avem nevoie sa mai fim atat de dependenti de invatatura apuseana intr-o limba apuseana. Sa avem acum totul in propria noastra limba si sa ne straduim sa o curatam de tot ce nu e cum trebuie”. Prin acest proces au fost eliminate anumite cuvinte care nu erau rele in mod special prin ele insele, dar nu erau exact in conformitate cu vocabularul patristic.


Astazi avem o situatie in care Ortodoxia, fiind trecuta prin aceasta invatatura apuseana, este capabila sa raspunda oamenilor din apus cu propriile lor argumente. Adica, suntem la fel de sofisticati ca si ei; suntem la fel de „la curent” cu stiinta moderna si invatatura moderna; si nu vom mai fi in pozitia taranului care pur si simplu nu stie ce sa spuna atunci cand cineva incepe sa critice balaurii.


Din contra, acum o persoana care citeste istoriile despre balauri va fi foarte pregatita in a cauta invatatura patristica in aceasta privinta: cum se face ca un demon care este imaterial poate parli o barba. Stim ca, dupa Sfantul Macarie cel Mare si alti Parinti, diavolul nu este in intregime imaterial. Numai Dumnezeu este imaterial; iar demonii si ingerii au trupuri adevarate, chiar daca sunt cu mult mai putin grosiere decat ale noastre. Acesta a fost si cazul cu acei balauri care au torturat-o pe Sfanta Marina si pe Sfantul Ioan Mult-patimitorul. Nu erau fiare, ci erau demoni ce luasera forma pentru a-i inspaimanta pe asceti. Stim aceasta din mai multe motive, mai ales datorita faptului ca atunci cand Sfantul facea semnul crucii sau se ruga, balaurii dispareau. Este clar ca aceasta era o aparitie a demonilor.


Mai sunt si alte cazuri precum cel al Sfantului Gheorghe in care se pare ca a fost implicat un balaur adevarat, un fel de fiara adevarata. Astfel de fiare au existat; de fapt exista chiar date despre ei. Chiar recent – acum 30 de ani in Monterey – a fost trasa la mal o asemenea fiara: era foarte neobisnuita, semanand cu ceea ce am putea numi „un monstru marin”. Aceasta este o alta chestiune, cand sunt chiar fiare adevarate care nu dispar cand faci semnul crucii si cand chiar le tragi trupurile pe strazi precum a facut Sfantul Gheorghe.


Exista bineinteles, si multe alte privinte in care trebuie sa stim cum sa interpretam ceea ce am mostenit de la Sfintii Parinti. Putem face asta tocmai stiind ce gandesc oamenii sofisticati din apus.


Aceasta a fost de fapt pozitia Mitropolitului Petru Movila, care, in ciuda unor expresii care au fost corectate mai tarziu si nu au fost acceptate, este, in mare, un foarte mare Parinte. Ne-a transmis Ortodoxia si a ajutat Ortodoxia sa se apere singura impotriva ereticilor care incercau sa ia Ortodoxia de la noi si sa o plaseze in intregime sub influenta Apusului latin si a intelepciunii lumesti. Datorita unora precum Mitropolitul Petru Movila putem noi astazi sa ne impotrivim acestor apuseni cu propriile lor argumente.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: