Fericitul Ioan în Franţa – (15) Icoana din Kazan


„Fericitul Ioan Maximovici. Viaţa şi Minunile”,

Editura Sophia,

Bucureşti, 2006


Atunci când Fericitul Ioan a venit la Paris pentru prima dată după plecarea sa la San Francisco, a stat, bineînţeles, în chilioara sa de la biserica noastră. Pe atunci părintele Mitrofan mai era cu noi. Seara Fericitul Ioan m-a rugat să urc în chilia sa şi să-i dau ceva jos.


Intrând în chilie am văzut un ziar pe masă, cu fotografia Icoanei din Kazan a Maicii Domnului. Cu ceva vreme în urmă, cu mult înainte de a-1 cunoaşte pe Arhiepiscopul Ioan, citisem cu mama în ziare că un colecţionar de antichităţi din Anglia avea o icoană rusească veche şi oamenii credeau că este Icoana originală din Kazan. Avea o ferecătură foarte scumpă şi bineînţeles că ar fi costat foarte mult dacă cineva ar fi vrut să o cumpere pentru Biserica Rusă, ca apoi să o poată înapoia pământului natal. Această istorie mă preocupa şi voisem dintotdeauna să ştiu dacă era sau nu icoana originală făcătoare de minuni.


Iar acum găsisem acest articol în chilia Fericitului Ioan şi mă bucuram, gândindu-mă că o să-1 întreb despre ea. însă după ce am coborât am fost atât de ocupată cu pregătirea mesei şi cu alte treburi din acestea, încât am uitat de tot de ea. După masă Fericitul Ioan a urcat în chilie şi eu m-am dus acasă.


Dimineaţa m-am întors la biserică şi după ceai Fericitul Ioan m-a chemat, rugându-mă să-i calc vălul de la camilafcă. Am intrat în chilia sa şi iar am văzut ziarul acela pe masă, dar de data aceasta era pus pe partea cealaltă, aşa că articolul nu se vedea şi iar am uitat să-1 întreb, după cum voisem să fac în seara dinainte. Tocmai când eram pe punctul de a părăsi chilia, m-am oprit în pragul uşii, fiindcă mi se păruse că îl aud spunând ceva. În acel moment a întors ziarul cu faţa în sus şi a spus aşa, ca din întâmplare:


– Aceasta este o icoană pictată foarte frumos şi ferecătura este foarte scumpă, însă nu este originalul, fiindcă măsurile nu se potrivesc cu prototipul.


Am amuţit în faţa înainte-vederii sale şi, în loc să-i cer o explicaţie despre icoană şi de ce îmi spunea aceste lucruri, nu am putut să mă adun decât ca să zic:


– Ce păcat!


Am coborât, zguduită până în străfundurile fiinţei mele. După câteva zile Fericitul Ioan a plecat cu avionul înapoi în California şi la scurt timp a plecat şi părintele nostru Mitrofan. Şi am rămas singuri de tot, ca nişte orfani, fără rugătorii noştri dragi.

Lasă un răspuns

